Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/8/c/2/harmoniemachelen.be/httpd.www/templates/12/functions.php on line 188

Euterpe,
de Vrouwenafdeling van de Harmonie

Enkele vrouwen van bestuursleden en muzikanten lagen aan de basis van deze onderafdeling, ontstaan na de oorlog, in 1947. Zij namen zich voor om ter ondersteuning mee te werken aan de festiviteiten van de maatschappij en ook de echtgenotes van andere muzikanten nauwer te betrekken. Ondertussen is er wel al aan een en ander gesleuteld maar de basisintentie is nog steeds behouden. Bestuursleden en enkele leden helpen bij diverse activiteiten zoals concerten, eetdagen, enz.

Verder organiseren zij zelf:

* Eind januari: een gezellig samenzijn voor alle vrouwelijke leden. De mannen mogen komen … opdienen. Vroeger bestond dit uit een koffietafel - rozijnenbrood en een gebakje, later pistolets & sandwiches en een gebakje. De huidige formule is een buffetmaaltijd.

* De eerste zaterdag van november: een smul- en kaartavond ten voordele van het Sinterklaasfeest.

In de beginperiode toen kaarten in was, werd er uitsluitend gekaart voor kippen. Toen dit minderde, werd er een 20 jaar terug de mogelijkheid geboden om ook de niet kaartspelers enkele aangename uurtjes samen te laten doorbrengen. De activiteit werd uitgebreid met gezelschapsspelen, knutselen voor de kinderen en de mogelijkheid een en ander te verorberen. Sinds kort treed ook elk jaar ons samenspelorkest op.  De opbrengst gaat nog steeds integraal naar het Sinterklaasfeest.

* Rond 6 december komt de Sint op bezoek voor alle kinderen van de leden van Euterpe en de muzikanten. Hij brengt voor ieder kind tot en met 10 jaar gratis een cadeautje en wat snoep.

Die avond heeft er dan ook steeds een klein optreden plaats om hen te vermaken.